Pozyskiwanie linków przychodzących prowadzących do promowanej witryny to podstawowe działanie składające się na pozycjonowanie strony. Jednak nie każdy odnośnik ma takie same właściwości, a zależą m.in. od tego, czy jest opatrzony atrybutem dofollow czy nofollow. Co oznaczają, czym się różnią i jak wpływają na pozycjonowanie stron? Odpowiedzi na te pytania poznasz dzięki lekturze artykułu.
Na to, na jakich pozycjach w wynikach wyszukiwania się znajduje i ile odwiedzin ma strona, wpływa wiele rozmaitych czynników, lecz do najważniejszych zalicza się liczbę i jakość linków dofollow, które do niej prowadzą. Dlaczego są one takie istotne? Ponieważ odpowiadają za przekazywanie mocy z jednej strony do drugiej, a zatem mają newralgiczny wpływ na pozycjonowanie. Roboty wyszukiwarek uwzględniają je przy określaniu wartości witryny i układaniu rankingu wyników wyszukiwania.
Linki opatrzone atrybutem dofollow można uznać za swego rodzaju „głosy” oddawane na strony – co do zasady im ich więcej, tym lepiej z punktu widzenia SEO. O ich wpływie na pozycjonowanie decyduje jednak nie tylko liczba, ale również tematyka i wartość witryny, z której pochodzą. Najlepsze rezultaty dają odnośniki dofollow umieszczone na stronach z długą historią, o podobnej tematyce do witryny linkowanej i o dużej rozpoznawalności w Internecie. Właśnie dzięki takim odnośnikom da się bezpiecznie, skutecznie i w możliwie krótkim czasie wprowadzić stronę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Mimo że linki nofollow nie decydują bezpośrednio o tym, ile odwiedzin ma strona, to również mają pewne znaczenie w kontekście pozycjonowania. Atrybut, którym są opatrzone, w odróżnieniu od dofollow wskazuje, że dany link nie powinien przenosić mocy z jednej witryny na drugą. Czy wobec tego jest on całkowicie bezwartościowy, a jego pozyskiwanie mija się z celem? Nie do końca, bo choć rzeczywiście nie służy wprost do budowania pozycji w wynikach wyszukiwania, to jednak należy się posługiwać również atrybutem nofollow. Dlaczego?
To, że odnośniki nofollow nie mają mocy SEO, jest faktem, jednak mimo to powinny się znajdować w profilu linków prowadzących do promowanej witryny, ponieważ w pewnym sensie ją uwiarygadniają. Wynika to z faktu, że zbiór linków wyłącznie z atrybutem dofollow wygląda nienaturalnie, co może wzbudzić podejrzenia wśród wyszukiwarek internetowych. Aby tego uniknąć i tym samym ograniczyć niebezpieczeństwo nałożenia kar przez Google, pewien procent odnośników prowadzących do portalu powinien mieć właśnie właściwość nofollow.
Reasumując: na to, ile odwiedzin ma strona, wpływa przede wszystkim liczba i jakość odnośników dofollow umieszczonych w innych miejscach w Internecie. Pewne znaczenie mają jednak również linki nofollow, które należy uwzględnić w strategii pozycjonowania, przede wszystkim w celu zapewnienia bezpieczeństwa prowadzonych działań i uniknięcia negatywnych konsekwencji z powodu nienaturalnego profilu linków.
Źródło: https://www.grupa-tense.pl/blog/czym-sie-roznia-linki-dofollow-od-nofollow/